In oktober hield MKB Leidschendam-Voorburg een themadebat over de bereikbaarheid van Leidschendam-Voorburg. Daar konden ondernemers reageren op de plannen van de gemeente. Het is vanzelfsprekend terecht dat inwoners en bedrijven in de gemeente zich willen laten informeren over de gemeentelijke bereikbaarheidsplannen.

GroenLinks doet graag mee aan deze discussie en biedt een aantal suggesties voor MKB in de lokale winkelcentra Damcentrum, Prins Frederiklaan in Leidschendam en het Huijgenskwartier en de Julianabaan in Voorburg. In deze centra zijn winkels, restaurants en cafés gevestigd. Dit zijn lokale voorzieningen – in tegenstelling tot regionale voorzieningen – waarvan klanten in en om het gebied wonen en werken, bijvoorbeeld in een straal van 300-400 m.

Voor GroenLinks begint de discussie voor ondernemers in dit gebied met de vraag: komen klanten naar mijn bedrijf? En daarna pas: hoe komen klanten naar mijn bedrijf?

We beginnen met de eerste vraag. Drie ontwikkelingen zijn de afgelopen jaren opgekomen: lokale winkels hebben de afgelopen te maken gehad met de financiële crisis van 2008-2012, met de opmars van online winkelen en een bredere diversiteit van vraag bij hun klanten.

Winkels moeten nu meer dan ooit een meerwaarde hebben om klanten te lokken ten opzichte van online winkels, maar ook ten opzichte van concurrenten in de buurt. En dat begint bij producten, diensten en dienstverlening. Daarnaast moeten ze ook meer moeite doen om hun klanten te bereiken. Marketingberichten zijn de afgelopen jaren enorm toegenomen, zowel digitaal als in fysieke media. Dat betekent dat winkels hier een grotere inzet op moeten plegen.

Pas als winkels hier sterk staan, komen van bereikbaarheid en parkeren kijken. En voor GroenLinks is het niet vanzelfsprekend dat mensen die binnen een straal van 400 meter rondom een winkel wonen met de auto komen. Daarop krijgen we vaak het voorbeeld van ouderen die met de auto komen om zware boodschappen te halen. Die moeten wel in de buurt kunnen parkeren.

Een van de aantrekkelijkheden van online winkels is dat ze aan huis bezorgen. Dat kunnen de winkels in de centra ook doen. Dan krijgt GroenLinks te horen dat dat duur is voor de ondernemer.

Een van de andere nieuwe trends is het delen. Zou het dan ook niet mogelijk zijn om per winkelcentrum een aantal deelbezorgers in te zetten? Die kunnen dan met een bakfiets de boodschappen thuisbrengen, immers de afstanden zijn nooit groot. Het is dan bijzonder op te merken dat de bezorgbakfietsen die we steeds vaker in het straatbeeld zien door online winkels is gestart. De primeur van deelbezorging ligt dan bij de winkelcentra, die bovendien herkenbaar het winkelgebied kunnen uitdragen.

Voor GroenLinks gaat de discussie over bereikbaarheid van winkelgebieden niet over een brug of niet. Nog nooit zal in een businessplan van een onderneming staan dat een extra brug hun bedrijf aan meer klanten zal helpen – zeker niet als de discussie over een extra brug over de Vliet al meer dan twintig jaar duurt.

Zet je klanten centraal, bied ze meerwaarde en verzin leuk collectieve oplossingen. Dat toont aan dat ondernemers vindingrijk, creatief en innovatief zijn. En dat ze niet altijd de overheid nodig hebben om succesvol te zijn.

Floor Kist